
سارا خواجه نوری
پاسخ هایی که در انجمن ها داده ام
-
۵ پول رمزنگاری شده که همپای بیت کوین رشد میکنند:
با افزایش خیرهکنندهی ارزش بیتکوین، توجهات به ارزهای رمزنگاری شده افزایش یافته است؛ از اینرو در ادامه به معرفی پنج پول رمزنگاری دیگر خواهیم پرداخت که رشد ارزش آنها همپای بیتکوین پیش میرود.با وجود اینکه ارز رمزنگاری شده در سال ۲۰۰۸ متولد شد؛ اما افزایش ارزش آن در یک سال اخیر باعث شده است توجهات بسیاری به سمت آن جلب شود، بهطوریکه حتی در کشورمان نیز بسیاری در پی سرمایهگذاری روی بیتکوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده هستند که با شتابی مشابه، افزایش ارزش دارند.
بیتکوین در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی شد؛ اما ارزش این پول رمزنگاری شده در سالهای پس از آن افزایش چندانی نیافت؛ بهطوریکه هر بیتکوین در سال ۲۰۱۳ میلادی تنها ۱۲ دلار ارزش داشت؛ حال آنکه ارزش این پول رمزنگاری شده در پایان سال جاری میلادی در حال عبور از ۱۲ هزار دلار است. افزایش ارزش بیتکوین در کنار کاربران عادی اینترنت، نهادها و سازمانهای مالی را نیز به صرافت توجه به این پدیده انداخته است. البته بیتکوین بهتنهایی در کانون توجهات قرار ندارد و بخش بزرگی از موفقیت خود را مدیون الگوریتمی است که ساتوشی ناکاموتو برای آن توسعه داده است. ساختار بلاکچین نیز ورای موفقیت بیتکوین، موفق شده نظر بسیاری را به خود جلب کند. بسیاری از کسب و کارها در حوزههای مختلف درصدد استفاده از ساختار بلاکچین برای افزایش امنیت و در عین حال بهینگی بیشتر هستند.
با وجود اینکه بیتکوین با ارزشترین پول رمزنگاری شده نام گرفته است؛ اما این ارز محدودیتهایی به همراه دارد که از جملهی آنها میتوان به سرعت پایین در انجام تراکنشها و محدودیت در تعداد تراکنشهایی که میتواند در هر بلاک قرار گیرد، اشاره کرد. در کنار بیتکوین، توسعهدهندگان با بهبود الگوریتم این پول رمزنگاری شده، ارزهای رمزنگاری شدهی دیگری نیز معرفی کردهاند که هر یک ویژگیهای خاص خود را دارد. حتی اختلاف بین تصمیمگیرندگان اصلی بیتکوین نیز باعث شده است چند انشعاب جدید از بدنهی بیتکوین ایجاد شود که از جملهی آنها میتوان به بیتکوین گلد و بیتکوین کش اشاره کرد.در ادامه به بررسی پنج ارز رمزنگاری شدهی دیگر خواهیم پرداخت که شتاب افزایش ارزشی مشابه بیتکوین دارند؛ بهطوریکه مجموع ارزش بازار هر یک از این پولها به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده است.
اتریم (Ethereum-ETH)
اتریم در سال ۲۰۱۴ با هدف افزایش هر چه بیشتر قابلیت توزیعشدگی بیتکوین (Decentralization) راهاندازی شد. اتریم از ساختاری مشابه بیتکوین بهره میبرد؛ ولی با وجود الهام گرفتن از سیسم بلاکچین بیتکوین، تفاوتهای زیادی را میتوان در این پول رمزنگاری شده مشاهده کرد. در واقع اتریم یک پلتفرم نرمافزاری توزیعشده و متن باز است که اترها (Ether) در آن برای پرداخت مبالغ تعیینشده برای دریافت سرویس استفاده میشود. براساس آخرین ارزشگذاری صورتگرفته، اتریم ۴۷۲ دلار ارزش دارد و مجموع ارزش بازار این پول رمزنگاری شده ۴۵.۵ میلیارد دلار است.ریپل (Ripple-XRP)
ریپل در سال ۲۰۱۲ در کالیفرنیای آمریکا توسط توسعهدهندگان سابق بیتکوین راهاندازی شد. بسیاری از افراد و تحلیلگران حوزهی بیتکوین، ریپل را بهعنوان منطقیترین جانشین بیتکوین معرفی میکنند. ریپل در حال نزدیک شدن به شماری از بانکهای بینالمللی در میزان پول جابجاشده در سطح جهان است. برخلاف بیتکوین، ریپل تنها یک ارز رمزنگاری شده نیست و با استفاده از بستری که برای آن توسعه یافته، میتوان سایر ارزها را نیز معامله کرد یا آنها را در تراکنشهای مالی به سایر کاربران انتقال داد. تایمز تعریف جالبی از ریپل ارائه کرده است؛ به اعتقاد این نشریه میتوان ریپل را بهعنوان سیستمی نظیر Western Union در نظر گرفت که به ازای انتقال پول، کارمزد زیادی دریافت نمیکند. بر اساس آخرین ارزشگذاری صورتگرفته، ارزش ریپل ۰.۲۵ دلار و ارزش بازار این پول رمزنگاری شده بیش از ۹.۸۲ میلیارد دلار است.آیوتا (IOTA-MIOTA)
آیوتا با شعار «نسل بعدی بلاکچین» توسعه یافته و یکی از جدیدترین گزینهها در دنیای پولهای رمزنگاری شده است که رفتهرفته شلوغ میشود. برخلاف سایر پولهای رمزنگاری شده، آیوتا وابسته به سیستم بلاکچین نیست؛ اما در عوض از یک سیستم جایگزین دیگر که در واقع یک دیتابیس اشتراکی است با نام Tangle استفاده میکند. این ارز رمزنگاری شده با مشارکت مایکروسافت، فوجیتسو و شمار دیگری از کمپانیهای فعال در حوزهی فناوری توسعه یافته است. توسعهدهندگان آیوتا این پول رمزنگاری شده را بهعنوان اولین بازار برای اینترنت اشیا معرفی کردهاند. ارزش این پول رمزنگاری شده بر اساس آخرین قیمتگذاری ۲.۴۳ دلار و ارزش بازار آن بیش از ۶.۷۵ میلیارد دلار است.دَش (Dash-DASH)
پیش از آنکه این پول رمزنگاری شده را با نام دَش بشناسیم، از آن با نامهای مختلفی یاد میشد. ایکسکوین (XCoin) در زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۴ اصلیترین نام این پول رمزنگاری شده بود. سپس نام آن به دارککوین تغییر پیدا کرد و در نهایت پس از دیجیتالکش، نام آن به دش تغییر کرد. ساختار دش نیز متفاوت است؛ بهطوریکه این پول رمزنگاری شده بیشتر روی حریم خصوصی کاربران و همچنین ناشناخته باقی ماندن تراکنشها تمرکز دارد. این پول رمزنگاری شده از یک سیستم دو لایه شامل ماینرها و مسترندها بهره میبرد. ارزش این پول رمزنگاری شده بر اساس آخرین اطلاعات؛ ۷۷۷ دلار بوده و ارزش مجموع بازار آن ۶ میلیارد دلار گزارش شده است.لایتکوین (Litecoin-LTC)
لایتکوین توسط یکی از کارکنان پیشین گوگل توسعه یافته است. اگر بیتکوین را به منزلهی طلا در نظر بگیریم، لایتکوین نقره خواهد بود. لایتکوین در سال ۲۰۱۱ میلادی توسعه یافت و رونمایی شد. این پول رمزنگاری شده را میتوان بهعنوان جایگزینی که از نظر عملکرد سریعتر از بیتکوین است، معرفی کرد. هر تراکنش بلوک در بیتکوین برای تأیید شدن به زمانی ۱۰ دقیقهای نیاز دارد، حال آنکه تأیید هر بلوک در لایتکوین تنها به ۲.۵ دقیقه زمان نیاز دارد. قیمت هر لایتکوین در حال حاضر ۱۰۱ دلار است و مجموع ارزش بازار لایتکوین ۵.۴۷ میلیارد دلار برآورد میشود. -
عرضهی اولیهی سکه (ICO) چیست؟ :
امروزه هر روز ارزهای رمزنگاری شدهی جدیدی معرفی میشوند و برخی، ایدههای جدیدی را به این بازار نوپا میآورند. به تازگی روشی برای جذب سرمایه و معرفی این ارزها ابداع شده که بسیار شبیه عرضهی اولیهی سهام شرکتها در بورس است. نام این روش را عرضهی اولیهی سکه (Initial Coin Offering= ICO) گذاشتهاند.
عرضهی اولیهی سکه زمانی اجرا میشود که یک شرکت بخواهد وجه خود را به ارز رمزنگاری شده تبدیل کند. مردم میتوانند عرضهی اولیهی سکه را با دیگر ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین یا اتر پس بدهند. در واقع یک کمپین جذب سرمایه است که از قراردادهای هوشمند پلتفرم اتریوم استفاده میکند و به مردم اجازه میدهد دیگر ارزهای رمزنگاری شده را با سکههای جدید بومی مبادله کنند.
-
آیا توجه به نظرات متخصصین ضروری است؟
یکی از مهمترین مسائل در هنگام بحث در مورد ردهبندی ICOها، نظرات متخصصین ارزهای دیجیتالی است.
این افراد هستند که با دیدی مشابه اما از زاویهای دیگر، آنها را نقد میکنند.
تیم: تیمهایی با افراد باسابقه در امر ارزهای دیجیتالی ردهبندی بهمراتب بالاتری را نسبت به تیمهایی با پیشینه صنعتی دریافت میکنند؛ که خود شامل، توسعه، کد نویسی، مدیریت پروژه، مدیریت روابط عمومی و بازاریابی خواهد شد.
وجود یک هیئت مشورتی باعث افزایش جامعیت یک پروژه خواهد شد.
اطلاعات پروژه: بهطورکلی ICOها دو هدف را دنبال میکنند. اول اینکه، آنها به دنبال جذب سرمایه با روشی کاملاً نوین هستند و دوم، جذب سرمایه برای گسترش یک پروژه موجود و واردکردن آن به یک شبکه مبتنی بر بلاک چین. در هدف دوم به دلیل وجود یک پروژه اثباتشده، احتمال موفقیت بهمراتب بیشتر است. از همین رو متخصصین نظرات مثبتتری را روی آنها دارند.
محصول یا سرویسی که باعث حل مشکلی در بازار شود با استقبال بیشتری از سوی متخصصین روبهرو خواهد شد.
دانستن روشهای کسبوکار: پروژههایی که بهوضوح اهداف بلندمدت خود را تعیین کرده و دارای برنامههای مشخص برای رسیدن به آنها باشند و سرمایه دقیق موردنیاز برای پروژه را برآورد کرده باشند، احتمال موفقیت بیشتری را دارند. یکی از مهمترین بخشهایی که متخصصین روی آنها حساسیت دارند، وجود یا عدم وجود کاربرانی است که در محصول یا سرویس موردنظر استفاده میکنند، و اینکه آیا آنالیز هایی برای فهم بهتر صورت گرفته یا خیر.
۶- آیا میتوان این ارزیابیها را بهصورت خودکار انجام داد؟
بله میتوان و در این صورت روند انجام کارها با سرعت بیشتر انجام میشود.همکاری میان انسان و هوش مصنوعی را میتوان برای رسیدن به این هدف محتمل دانست.
این روزها هوش مصنوعی پیشرفتهای بسیاری را به خود دیده و ظرفیتهای آن به خوبی بسط دادهشدهاند. بااینحال، نیازمند انجام درست کارهای پایهای است. نظرات انسانی میتواند بهعنوان اساس کار در نظر گرفته شوند. بهوسیله برنامههای رایانهای نیز میتوان رفتارها و نظرات افراد را برسی و بر این اساس معیارهای را تعریف کرد تا به این وسیله قادر به تصمیمگیری در مورد این پروژهها باشیم. در این صورت انسان و شبکه با یکدیگر همکاری میکنند. سپس ارزیابی کاربر با بکار گیری اطلاعات ارائه شود بهصورت دیتابیس، باعث بهبود کار خواهد شد. شبکه نیز با نمره دهی به پروژه به انتخابهای افراد کمک خواهد کرد.
این پروسه پیشتر نیز در پروژهای بانام DropDeck بکار گرفتهشده که با رتبهبندی پروژهها توسط هوش مصنوعی به سرمایهگذاران کمک میکند
-
MVP چیست؟
محصول حداقلی یا به اختصار (MVP) (Minimum Viable Product)، محصولی است که با حداقل امکانات محصول اصلی تجهیز شده و بهمنظور جلب نظر مشتری و برطرف کردن نیازهای وی تولید میشود.
بهطورکلی محصول حداقلی را میتوان، یک نمونه اولیه، نسخه آلفا یا بتای یک محصول نهایی دانست. از یک MVP برای دریافت نقطه نظرات کاربران و ایجاد تغییرات در یک پروژه استفاده میشود. این مسئله نه تنها یک کاربرد معمول در صنعت ارزهای دیجیتالی است بلکه باعث افزایش اعتماد سرمایهگذار به یک پروژه خواهد شد.
یک کد متنباز این اجازه را به افراد خواهد داد که ببینند آیا شرکت دارای اساس است یا خیر. بر این اساس میتوانید نمودها و برنامههای ارائه در گزارش را و صحت وجود آنها در کدهای اصلی را چک کنید و بهعلاوه، پیشرفت کار را نیز نظارهگر باشید. این مراحل شامل: رفع اشکالات، بهینهسازی و ارائه عملکردهای جدید است.
شاید این مزیتهای برای یک فردی که از برنامهنویسی و کد نویسی سررشته چندانی ندارد، کاربردی نباشد، اما میتواند با تکیهبر دانش افراد ماهر از آنها بهرهمند شود.
۴- آیا توجه به شبکههای اجتماعی ضروری است؟
صد البته.باوجود ارائه چندین ICO در هرروز، برای هر پروژه ضروری است که بیشترین میزان توجهات را پیرامون محصول خود جلب نماید. بهترین روش جلب این توجهات نیز، تلاشهای شرکت در جهت مسائل بازاریابی است.
آیا آنها در شبکه های اجتماعیای نظیر فیسبوک، توییتر و مدیوم فعال هستند؟ آیا در انجمنهای مرتبط با ارزهای دیجیتالی نظیر «بیت کوین تاک» و GitHub فعالیت میکنند؟ و چه اطلاعاتی را در آن مراکز منتشر مینمایند؟ این سؤالات ازجمله مهمترین سؤالات پیرامون مقایسه ICOها هستند.
-
چگونه میتوان این کار را کرد؟
بهترین و مؤثر ترین راه، ایجاد سازوکاری ردهبندیشده است که بر پایه تعداد شاخصههای ضروری برای یک ICO مرتبشدهاند؛ که خود شامل تیم پشت هر ICO، اطلاعات موجود بر روی آن، نحوه ارائه و بازاریابی هر چهبهتر آن، خواهد بود.
تیم توسعه دهنده : بسیار مهم است که اطلاعات و نمایههای تمام اعضای تیم بهراحتی در دسترس باشد و مقدار این اطلاعات برای هر فرد بهاندازه کافی باشد. نمایش تصویر هر فرد بهاضافه پیوندهایی به سایتهای مرتبط دیگر مانند «Linkedin» میتواند به بهبود اعتماد و اعتبار تیم کمک کند.
بهعلاوه، تعداد افراد درگیر در هر تیم نیز میتوانند بهعنوان عاملینی مهم درزمینه این رتبهبندیها بد شوند. برای مثال اگر دو نفر در یک پروژه کار میکنند، احتمال کمی برای موفقیت این پروژه میتوان قائل شد؛ این در حالی است که هر چه افراد دخیل در پروژه بیشتر باشند، موفقیت کار نهایی نیز محتملتر خواهد بود.
اطلاعات ICO: اطلاعات مرتبط با یک ICO باید کاملاً در دسترس و واضح باشند. اطلاعاتی همچون، تاریخ پایان و شروع پیشفروش یک ICO رسمی، نحوه خرید آنها توسط افراد، ارزهای دیجیتالیای که توکن های با آنها خریداری میشوند، روزشمار آغاز تا پایان خرید و قیمت هر توکن، میتوانند باعث بالا رفتن اطمینان سرمایهگذاران نسبت به خرید شوند.
نحوه ارائه: این بخش شدیداً به اطلاعات موجود بر روی گزارشنامه بستگی دارد و میبایست شامل اطلاعاتی نظیر: پروژه چیست؟ (پلتفرم، سرویس هاو…)، دستاوردهایی که شرکت به آنها رسیده یا قصد رسیدن به آنها را دارد، اطلاعات بیشتر در مورد اطلاعات افراد تیم و استفادهها توکن های دیجیتالی باشد. داشتن یک ارائه ویدیویی حرفهای به همراه دورنمایی از محصول باعث نمایش هرچه باکیفیتتر محصول و تعهد تیم پشت ICO خواهد شد.
-
۱۰ عدد مقاله و کتاب جدید در پکیج ۱۲۱ تا ۱۳۰
مقاله شماره صد و بیست و یک : ده روش حفظ تمرکز برای معامله گران فارکس
مقاله شماره صد و بیست و دو : کتاب using median lines an emipirical study
مقاله شماره صد و بیست و سه : حجم معاملات و تاثیر آن در تحلیل تکنیکال
مقاله شماره صد و بیست و چهار : چه انتظاراتی از اندیکاتور ها داشته باشیم
مقاله شماره صد و بیست پنج : آموزش کندل استیک حرفه ای و پیشرفته
مقاله شماره صد و بیست شش : آموزش کندل استیک و پترن ها برای معاملات روزانه
مقاله شماره صد و بیست هفت : آموزش الیوت
مقاله شماره صد و بیست هشت : آموزش فیبوناچی
مقاله شماره صد و بیست نه : آموزش فاندامتال
مقاله شماره صد و سی : خصوصیات سیستم معاملاتی مناسب -
۱۰ عدد مقاله و کتاب جدید در پکیج ۱۱۱ تا ۱۲۰
مقاله شماره صد و یازده : استراتژی ترید سودآور با فیبوناچی کریس
مقاله شماره صد و دوازده : آنالیز زمانی دینامیک تریدر از رابرت ماینر
مقاله شماره صد و سیزده: آموزش انواع تحلیل در فارکس
مقاله شماره صد و چهارده : آموزش کار با باند بولینگر
مقاله شماره صد و پانزده: آموزش برنامه ریزی معاملاتی در فارکس
مقاله شماره صد و شانزده: تحلیل بین بازاری مورفی به زبان انگلیسی
مقاله شماره صد و هفده : آموزش تحلیل تکنیکال در بورس اوراق و بهادار تهران
مقاله شماره صد و هیجده : چگونه زمان تشکیل یک برگشت را در نمودار تشخیص دهیم
مقاله شماره صد و نوزده : آموزش کار با چنگال اندروز
مقاله شماره صد و بیست : درباره حمایت و مقاومت و ترسیم کانالها -
۱۰ عدد مقاله و کتاب جدید در پکیج ۱۰۱ تا ۱۱۰
مقاله شماره صد و یک : ساعات بازار و تاثیر آن در حجم معاملات
مقاله شماره صد و دو : شاخص های پیشرو آهسته- مثل اوسیلاتور ها و ….
مقاله شماره صد و سه : فارکس پیشرفته -استراتژی جان مورفی
مقاله شماره صد و چهار : آشنای با فیبوناچی
مقاله شماره صد و پنج : کتاب مدریت ریسک به زبان انگلیسی
مقاله شماره صد و شش : کدام تایم فریم و آموزش بهترین تایم فریم برای معامله
مقاله شماره صد و هفت : آموزش کشیدن چنگال اندروز
مقاله شماره صد و هشت : آموزش معاملات آتی
مقاله شماره صد و نه : پترنهای هارمونیک فیبو ناچی
مقاله شماره صدو ده : آموزش متاتریدر 4 -
۱۰ عدد مقاله و کتاب جدید در پکیج ۹۱ تا ۱۰۰
مقاله شماره نود و یک : آموزش نوسانگر ها و الگوهای مهم
مقاله شماره نود و دو : نحوه استفاده از واگرایها و تحلیل بنیادین
مقاله شماره نود و سه :هفت گام مفید و موثر برای فارکس
مقاله شماره نود و چهار : آموزش تعاریف فارکس
مقاله شماره نود و پنج : انتخاب کارگزاری و انواع تحلیل
مقاله شماره نود و شش : آموزش سطوح حمایت و مقاومت . نمودارهای شمعی و اندیکاتور های متداول
مقاله شماره نود و هفت : نظریه امواج الیوت و الگو های هماهنگ قیمت
مقاله شماره نود و هشت : آموزش تمایلات بازار و مبادلات انتقالی
مقاله شماره نود و نه : آموزش آپشنهای دو تای
مقاله شماره صد : آموزش و یادگیری و تست و خودآزمایی -
موج جنبشی(impulsive) از نوع حرکتی impulse :
رایج هستند و اغلب موج های جنبشی از این نوع هستند
از ۵حرکت مجزا تشکیل شده اند
موج ۱در جهت اصلی حرکت
موج ۲به عنوان اصلاح
موج۳ به عنوان یک حرکت قوی در جهت روند اصلی
موج ۴به عنوان یک اصلاح
موج ۵ اخرین تلاش در جهت روند اصلی
در جهت روند پر قدرت حرکت می کنند -
سه نوع انواج جنبشی:
۱:حرکتی ( impulse )
۲:مورب خاتمه دهنده
•
۳:مورب پیشتاز -
سه قانون که هیچ وقت شکسته نمی شود :
۱: موج ۲ هیچ وقت ۱۰۰% موج ۱ اصلاح نمی کند
۲: موج ۳ هیچ وقت کوتاهترین موج نیست
۳: موج ۴ هیچ وقت به قلمرو موج ۱ تجاوز نمی کند
-
موج a: آغاز بازی اصلاح
معامله گران خودشان را متقاعد می کنند این
فقط یک پول بک است
بازگشت کوتاه اگر موجa
۵موجی باشد تصحیح آن در b
زیگ زاگ است
اگر موج a
سه موجی باشد اصلاح یک اصلاح
فلت و یا مثلث است
موج b :معامله گران سرخوش هستند
معامله گران آماده خرید مجدد هستند
موج c ;
موجی که تمام خرید های انجام شده را با
خود به پایین می کشد
معمولا یک موج کشیده
(extended) است
وقتی تمام می شود آن زمان است که
می تواند مثل موج ۳ -
موج ۴:موج شناسایی سود
بسیاری شروع به شناسایی سود می کنند
ماهیت متفاوت با موج ۲
بسیاری از سرمایه گذارن در موج ۴ پول بسیاری از دست می دهند
مدت بسیار بیشتری طول می کشدموج ۵:آخرین امید و تلاش برای سود در بازار نسبت به موج ۳
واگرایی ها در اندیکاتور ها قابل مشاهده است
خوش بین ها پر حرفی می کنند
گاهی موج ۵نمی تواند خودش را بالاتر از موج ۳ بکشد -
موج ۲ : تحلیلگران معتقد هستند که
هنوز کسی تشخیص نداده است که این موج اول از روند صعودی است
اغلب حرکت دارد و بیشتر موج ۱ را اصلاح میکندموج ۳ :شانس بیشترین سود در بازار
شیب تند یک مشخصه موج سه است
حرکت سریع و تند معمولا در این موج رخ می دهد
معمولا از موج ۱تندتر حتی گاهی
فاکتور های کلان اقتصادی تایید کننده روند می شوند
فاکتور های فاندامنتالی نیز تایید کننده این روند هستند
معمولا طولانی ترین و قوی ترین موج است
حجم بالا می رود